کاغذ دیواری یا رنگ کدام بهتر است

وقتی درگیر کارهای مربوط به طراحی دکوراسیون هستیم، انتخاب‌های زیادی پیش روی ما وجود دارد. تنوع انواع وسایل، پارکت‌ها، فرش‌ها و… همیشه کار را برای ما سخت می‌کنند. به‌طور قطع ما تلاش می‌کنیم که از بین تمام گزینه‌ها، چیزی را انتخاب کنیم که هم با بودجه مالی ما هم‌خوانی داشته و هم کیفیت بالایی دارد.

همان‌طور که می‌دانید یکی از قسمت‌های مهم طراحی دکوراسیون، پوشش دیوارهاست. دیوارها سهم بزرگی در حس‌و‌حال یک فضا دارند و حتی می‌توانند به تنهایی بار کل دکوراسیون را به دوش بکشند. وقتی صحبت از دیوارها در طراحی دکوراسیون می‌شود، همیشه مسئله دو راهی بین رنگ و کاغذ دیواری به میان می‌آید.

بسیاری از اوقات نمی‌دانیم کدام یک برای ما گزینه بهتری است و بیشتر به دکوراسیون ما می‌آید. در ادامه این مقاله راهنمایی کامل ارائه کرده‌ایم که تمام مزایا و معایب کاغذ دیواری و رنگ را توضیح می‌دهد. این راهنما به شما کمک می‌کند که باتوجه به شرایط خود، انتخاب بهتری برای دیوارها داشته‌باشید. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از انتخاب، حتما نکات گفته‌شده در این مطلب را بخوانید.

کاغذ دیواری چه مزایایی دارد؟

مزایا خرید کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یکی دیگر از پوشاننده‌های دیواری پرطرفدار است که استفاده از آن مزایای زیادی به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

تنوع بالای رنگ و طرح

نقاشی و رنگ آمیزی، تنوع رنگ بالایی دارد اما تنوع طرح ندارد. کاغذ دیواری همانند نقاشی تنوع رنگ بالایی داشته اما در مورد طرح نیز متنوع است. هزاران طرح مختلف برای کاغذ دیواری وجود دارد که می‌توان بسته به نوع دکوارسیون و اجزاء دیگر آن را انتخاب کرد.

انواع طرح و مدل کاغذ دیواری

پنهان‌کردن عیوب دیوار

یکی از مزایای بزرگ کاغذ دیواری، پوشاندن عیوب دیوار است. اگر مشکل جزئی در دیوار وجود دارد، می‌توانید آن را به کمک کاغذ دیواری و بدون نیاز به زیرسازی بپوشانید. البته عیوبی مثل برآمدگی زیاد یا حفره عمیق باید پیش از نصب کاغذ دیواری رفع شوند.

نصب بی‌دردسر

رنگ‌کردن دیوار، کثیفی‌های زیادی را به‌جا می‌گذارد. اما کاغذ دیواری اصلا این‌طور نیست و به راحتی روی دیوار نصب می‌شود. بی‌دردسربودن آن درحدی است که می‌تواند روی دیوار خانه پر از وسایل هم نصب شود، بدون این‌که ذره‌ای وسایل را کثیف کرده یا به آن‌ها آسیب برساند.

صرفه‌جویی در زمان

کاغذ دیواری خیلی سریع و آسان نصب می‌شود. نیاز نیست چند لایه از آن را مثل رنگ نصب کنید. تنها وجود یک لایه چسب و یک لایه کاغذ برای داشتن یک دیوار زیبا کافی است. همچنین نیاز نیست زمان زیادی را صرف خشک‌شدن لایه‌های مختلف کاغذ دیواری کنید. علاوه‌بر این موارد، کاغذ دیواری مثل رنگ بو ندارد و به‌راحتی نصب می‌شود.

قابل شست‌و‌شوبودن

کاغذ دیواری قابل شستشو و تمیز کردن

اکثر کاغذ دیواری‌ها قابلیت شست‌و‌شو دارند و درصورت کثیف‌شدن به راحتی تمیز می‌شوند. به همین دلیل کاغذ دیواری گزینه مناسبی برای خانه‌ها و محیط‌های پررفت‌و‌آمد مثل کافه و رستوران است.

عمر طولانی

کاغذ دیواری ماندگاری بسیار بالایی دارد و به خاطر ویژگی‌های مثبت خود تا 15 سال نیز ماندگار است. درحالی که نقاشی، حداقل هر دوسال یک‌بار نیاز به تمدید داشته و این کار اصلا صرفه اقتصادی و زمانی ندارد. اگر می‌خواهید طولانی مدت از یک پوشاننده دیواری استفاده کنید، کاغذ دیواری بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

ایجاد تغییر در محیط

کاغذ دیواری به خاطر تنوع بالای رنگ و طرح، تغییر زیادی در محیط ایجاد می‌کند. این پوشاننده دیوار می‌تواند حس‌و‌حال محیط را به کلی تغییر داده و موجب افزایش آرامش و انرژی در آن شود. این در حالی است که نقاشی‌کردن دیوار هیچ تنوع خاصی نداشته و پس از مدتی، فضای موردنظر دچار یکنواختی و کسلی می‌شود.

معایب استفاده از کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری هم در کنار تمام مزایای خود معایبی دارد. البته معایب کاغذ دیواری قابل رفع است و فقط به کمی توجه و مراقبت نیاز دارد. برخی از این معایب عبارت‌اند از:

نامقاوم در برابر رطوبت

کاغذ دیواری مقاومت زیادی در برابر رطوبت ندارد. چون به کمک چسب روی دیواری نصب می‌شود، درصورتی که در مجاورت نم و رطوبت باشد چسب آن از بین می‌رود و از دیوار جدا می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید لوله‌های آب کار شده در دیوار را به لحاظ شکستگی بررسی کرده و کار زیرسازی را کاملا اصولی انجام دهید.

نگهداری سخت

در برخی موارد نگهداری از کاغذ دیواری کمی سخت می‌شود. برای مثال اگر کودکان روی دیوار خراش ایجاد کنند و قسمتی از کاغذ دیواری کنده شود، خیلی سخت می‌توان آن را تعمیر کرد. برای جلوگیری از این مشکل باید کاغذ دیواری باکیفیت بالا خریداری کنید که مقاومت و ضخامت بالایی داشته و به راحتی خراب نمی‌شود.

استفاده از رنگ برای پوشاندن دیواری چه مزایایی دارد؟

رنگ آمیزی دیوار

رنگ، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای پوشاندن دیوار است که اکثر افراد به عنوان گزینه اول به آن فکر می‌کنند. استفاده از رنگ مزایای خاص خود را دارد که عبارت‌است ا:

تنوع بالای رنگ

نقاشی دیوار تنوع رنگ بسیار بالایی دارد. هزاران رنگ آماده در دنیا موجود است که از ترکیب آن‌ها نیز می‌توان هزاران رنگ جدید دیگر تولید کرد. بنابراین لازم نیست نگران هماهنگی رنگ بین اجزاء دکوراسیون خود باشید، برای نقاشی دیوار از هر رنگی که بخواهید می‌توانید استفاده کنید و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد

نیازنداشتن به اندازه‌گیری

وقتی می‌خواهید دیواری را رنگ کنید، نیاز ندارید تا ابعاد دیوار را اندازه‌گیری کنید. گاهی این اندازه‌گیری کمی دشوار می‌شود ولی برای نقاشی، نیاز به این کار نیست. تنها کافی است که باتوجه به تعداد دیوارها، مقدار مناسبی رنگ تهیه کرده و سپس با آن، دیوار را نقاشی کنید.

کاغذ دیواری ساده بهترین جایگزین رنگ

کاغذ دیواری ساده بهترین جایگزین رنگ

به جای رنگ و نقاشی دیوار می توانید از کاغذ دیواری ساده، بدون طرح و تک رنگ استفاده کنید. کاغذ دیواری ساده در مقایسه با رنگ قیمت ارزان تر و نصب راحت تری دارند و در واقع جلوه ای شبیه رنگ بر روی دیوار ایجاد میکنند.

معایب استفاده از رنگ برای پوشاندن دیواری چیست؟

نقاشی‌کردن دیوارها علاوه‌بر مزایایی که بیان کردیم، معایب بسیار زیادی دارد که حتما باید پیش از انتخاب، به آن آگاه باشید. برخی از این معایب عبارت‌اند از:

تنوع پایین طرح

درست است که تنوع رنگ در این گزینه بالاست، ولی از لحاظ تنوع طرح، حرفی برای گفتن ندارد. به همین خاطر دیوارهایی که با رنگ پوشیده می‌شوند، اغلب کسل‌کننده و یکنواخت هستند.

نمایان‌کردن عیوب دیوار

وقتی قصد دارید یک دیوار را رنگ کنید، حتما باید پیش از آن دیوار را بررسی کرده و کارهای زیرسازی را برای آن انجام دهید. چون اگر نقاشی بدون زیرسازی انجام شود، تمام عیوب دیوار مثل ترک‌خوردگی، نم‌زدگی و… کاملا نمایان خواهد شد. اما نکته قابل توجه این‌جاست که زیرسازی کمی هزینه‌بر است و نیاز به وقت و انرژی زیادی دارد.

کثیف‌کردن محیط

تصور کنید کار نقاشی دیوار را بخواهید در یک محیط با وسایل انجام دهید. نقاشی و رنگ‌کردن دیوار به علت ریزش رنگ و مواد دیگر، باعث کثیف‌شدن محیط شده و برخی لکه‌های آن به‌هیچ وجه پاک نمی‌شود. بنابراین کار نقاشی را باید در حالتی انجام داد که هیچ وسایلی در محیط نباشد و روی زمین هم پلاستیک یا پارچه پهن شود.

طولانی‌بودن زمان نقاشی

اگر رنگ را برای پوشاندن دیوار انتخاب کردید، باید بدانید که نمی‌توان کار نقاشی را به‌سرعت انجام داد. به این دلیل که برای رنگ‌کردن نیاز است که چندین لایه رنگ روی دیوار کشیده‌شود. هر لایه نیز باید به‌طور جداگانه خشک شود که این کار، زمان زیادی را می‌گیرد.

گر کار نقاشی در فوصل سرد سال انجام شود، این زمان انتظار، بیشتر خواهد شد. علاوه‌بر این، بوی رنگ پخش‌شده در محیط، زندگی را سخت و مختل می‌کند. بنابراین نمی‌توان نقاشی را به سرعت انجام داده و در محیط موردنظر زندگی کرد.

غیرقابل شست‌وشو در برخی مدل‌ها

برخی رنگ‌ها قابل شست‌‌و‌شو نیستند و این مورد کمی کار را سخت می‌کند. هر چقدر هم یک محیط بسته باشد، باز کثیف می‌شود و نیاز به تمیز‌کردن دارد. بنابراین اگر رنگ قابل شست‌وشو نباشد برای تمیزکاری به مشکل می‌خوریم. حتی در برخی موارد تنها راه تمیزکردن دیوار، رنگ‌زدن دوباره آن است که این کار هم مشکلات خود را دارد.

کدام یک از این دو پوشش برای دیوار مناسب‌تر است؟

کاغذ دیواری بهتره یا رنگ

پاسخ این سؤال تا حد زیادی به محیط موردنظر بستگی دارد. ولی برای فضاهایی مثل خانه، دفتر کار، کافه، رستوران و… کاغذ دیواری گزینه مناسب‌تری است. زیرا مزایای بیشتری دارد و به علت ماندگاری طولانی مدت، صرفه اقتصادی دارد.

همچنین طرح‌های مختلف کاغذ دیواری با ایجاد تنوع در محیط، دکوارسیون جذاب‌تری را ایجاد می‌کند. برخی افراد برای خانه‌ای که در آن زندگی نمی‌کنند و آن را به دیگران اجاره می‌دهند، دنبال پوشاننده دیوار هستند. در این حالت هم باز کاغذ دیواری انتخاب مناسب‌تری است. فقط به دلیل تفاوت سلیقه افراد، بهتر است از طرح‌های ساده‌تر و رنگ‌های روشن استفاده شود.

جمع‌بندی

رنگ یا کاغذ دیواری

در این مقاله به توضیح درباره تفاوت‌های بین رنگ و کاغذ دیواری پرداختیم. هدف ما از ارائه این مطلب این بود که تشخیص دهیم کدام، گزینه بهتری برای پوشاندن دیوارهاست. به این منظور، مزایا و معایب هرکدام از گزینه‌ها یعنی رنگ و کاغذ دیواری را بررسی کردیم.

در نهایت باتوجه به مزایای بی‌شمار کاغذ دیواری و معایب قابل رفع آن، گفتیم که بهترین گزینه کاغذ دیواری است. البته برای برخی محیط‌ها مثل بیمارستان، فضاهایی که رطوبت دارند، مدرسه و… باتوجه به کمبود بودجه و نوع فضا، نقاشی گزینه بهتری است.

شما می‌توانید کاغذ دیواری با ماندگاری بالا و طرح‌های جذاب و متنوع را از فروشگاه منزل مشاهده و خریداری نمایید. درصورت وجود هرگونه سؤال یا ابهام می‌توانید با کارشناسان و متخصصان ما در اتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *