کاغذ دیواری این روزها به عنصری جدا نشدنی از دکوراسیون داخلی به شمار می آید و به دلیل تاثیر بسیار زیادی که بر فضای داخلی دارد، باید قبل از انتخاب طرح و رنگ مورد نظر نکاتی را رعایت کرد تا همنشینی خوبی را با سایر عناصر محیط شاهد باشیم. در ادامه به راهنمای خرید کاغذ دیواری و نکاتی که قبل از خرید کاغذ دیواری باید بدانید به اختصار می پردازیم.

خرید و قیمت کاغذ دیواری

طرح ساده یا شلوغ؟

همیشه این سوال پیش می آید که طرح های ساده را برای دکوراسیون انتخاب کنیم یا طرح های شلوغ و دارای نقش و نگار زیاد؟ پاسخ به این سوال را می توان از سایر عناصر دکوراسیون فهمید. به چه صورت؟ اگر در دکوراسیون خانه طرح مبل، کفپوش یا پرده شلوغ و دارای نقش و نگارهای زیاد باشند، معمولاً پیشنهاد می شود که یک کاغذ دیواری ساده را انتخاب کنیم. البته این نکته را در نظر بگیرید که طرح های شلوغ، بعد از مدتی به چشم نمی آیند و خسته کننده می شوند. طرح های بافت دار یا پتینه هم گزینه ی بسیار زیبا و شیکی هستند که در عین سادگی، فضا را صمیمی تر و شیک تر نشان می دهند. باید بدانید که طرح های زیگزاکی برای پرنشاط تر نشان دادن اتاق به کار می رود.

کدام سبک دکوراسیون؟

در هنگام انتخاب کاغذ دیواری مورد نظر برای خانه یا محل کارتان باید به این نکته توجه داشته باشید که سبک دکوراسیون فضا چیست و متناسب با آن طرح و رنگ های خاصی پیش رویتان قرار می گیرند. به عنوان مثال در خانه هایی با سبک دکوراسیون کلاسیک و لاکچری (دکوراسیونی شامل مبلمان کلاسیک و فرش ایرانی و…) معمولاً کاغذ دیواری هایی با طرح های سنگین و طرح شلوغ با رنگ کرم یا قهوه ای انتخاب می کنند ولی در درجه ی اول سلیقه ی خودتان مطرح است.

روانشناسی رنگ ها در انتخاب کاغذ دیواری

شاید بسیاری از ما هنوز هم به تاثیر رنگ ها روی روحیه انسان اعتقاد نداشته باشند ولی این مطلب چندین سال است که اثبات شده است. بهتر است قبل از انتخاب کاغذ دیواری، در کنار سلیقه ی شخصی به بررسی رنگ ها از نظر روانشناسی بپردازید. به عنوان مثال، رنگ آبی آسمانی منشاء آرامش است و انتخاب آن برای اتاق خواب به شدت توصیه می شود. یا وجود رنگ های گرم مثل قهوه ای روشن، قرمز، زرد و همچنین مشتقات رنگ کرم در سالن پذیرایی تاثیر فوق العاده ای در گرم نشان دادن فضا خواهد داشت.

کاغذ دیواری را برای چه محیطی می خواهید؟

راهنمای خرید کاغذ دیواری ؛ نکاتی که قبل از خرید حتما باید بدانید

امروزه به دلیل این که کاغذ دیواری ها با طرح هایی بسیار متنوع وارد بازار می شوند برای هر محیطی می توان کاغذ دیواری خاص خودش را پیدا کرد. به همین دلیل باید در هنگام انتخاب کاغذ دیواری به این نکته توجه داشت که کاغذ دیواری را برای چه محیطی می خواهیم. به عنوان مثال کاغذ دیواری ای که برای اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد از لحاظ رنگ بندی و طرح های روی آن، کمتر برای نصب در فضاهای رسمی و دفتری و اداری استفاده می شود. حتی کاغذ دیواری هایی که برای سالن پذیرایی نیز استفاده می شود برای اتاق خواب نیز کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

چه جنسی را برای کاغذ دیواری انتخاب کنیم؟

در ابتدا باید بدانیم که چند نوع جنس متداول برای کاغذ دیواری ها در بازار موجود است و سپس با توجه به شرایط خانه یا محل کارتان، و همچنین نوع کاربردتان یکی از آن ها را برگزینید.

  • کاغذ دیواری های «نانوون»: مواد «نانوون» (Nonwoven به معنی بافته نشده) در کاغذ دیواری ها که چند سالی است کاربرد فراوانی پیدا کرده است از خواص جالب و منحصر به فردی بهره مند است که باعث شده تا بسیاری از افراد آن را برای خانه یا محل کار خود انتخاب کنند. مواد نانوون از مخلوط مواد الیاف فیبر سلولزی و مواد مرود استفاده در صنایع کاغذ سازی ساخته می شود. یکی از خاصیت های جالبی که مواد نانوون دارا هستند این است که نیاز به چسب فراوانی ندارد و رطوبت باعث چسبیدن آن به دیوار می شود. نیاز کم کاغذ دیواری های ساخته شده از مواد نانوون نیز باعث می شود تا برداشتن کاغذ دیواری بسیار آسان باشد و به کاغذ دیواری یا دیوار آسیبی وارد نشود و بتوان دوباره از آن استفاده نمود.
  • کاغذ دیواری های روکش وینیل : معمولاٌ برای این که کاغذ دیواری ها را در مقابل آب مقاوم کنند از موادی همچون وینیل کلراید ( پی وی سی یا PVC ) به عنوان پوشش بر روی آن ها استفاده می کنند. این مواد به دلیل مقاومت بالایی که از خود نشان می دهند باعث می شوند تا کاغذ دیواری در مقابل کشش، خراش و لک مقاومت بیشتری داشته باشند و علیرغم قیمت بالایی که دارند، عمر و دوام بالاتری نسبت به سایر جنس ها دارا هستند. همین امر نیز باعث شده تا کسانی که قصد ندارند هر سال یک کاغذ دیواری عوض کنند به سمت انتخاب این جنس برای کاغذ دیواری خانه یا محل کارشان متمایل شوند.
  • کاغذ دیواری های ساخته شده از کاغذ: این کاغذ دیواری ها از کاغذ معمولی ساخته می شوند و طرح آن مستقیماً روی کاغذ چاپ می شود. از جمله مهم ترین نقاط ضعف این کاغذ دیواری ها می توان به ضعف در مقابل رطوبت، غیر قابل شستشو بودن و همچنین مقاومت کم در مقابل کشیدگی و غیر قابل تعویض بودن اشاره کرد. البته قیمت این کاغذ دیواری ها بسیار پایین تر از سایر کاغذ دیواری ها است و همین امر نیز باعث شده تا هنوز هم برخی افراد از آن استفاده کنند.

با توجه به کاربردی که از کاغذ دیواری و همچنین فضایی که می خواهید کاغذ دیواری را در آن نصب نمائید، می توانید انتخاب نمائید که آیا مقاومت در مقابل آب به کارتان می آید یا خیر؟! با پاسخ به همین سوال می توانید جنس کاغذ دیواری مورد نظرتان را انتخاب کنید.

انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق خواب

همان طوری که در بخش قبلی هم اشاره ای کوچک کردیم، رنگ های ملایم و آرامش دهنده برای اتاق خواب بهترین گزینه به شمار می آیند. البته اگر قصد خرید کاغذ دیواری برای اتاق خواب نوجوان را دارید رنگ های تند و پر نشاط تر هم قابل انتخاب خواهد بود و یا به عنوان مثال برای اتاق کودک یا نوزاد، رنگ های بسیار ملایم و پاستلی توصیه می شود.

ویژگی های کاغذ دیواری مرغوب

امروزه به دلیل این که کاغذ دیواری ها در محدوده ی قیمتی بسیار متنوعی عرضه می شوند، کیفیت آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. مانند بازار سایر محصولات، طبیعتاً محصولات تقلبی در بازار کاغذ دیواری نیز وجود دارند و متاسفانه بسیاری از افراد نمی توانند آن ها را از محصولات با کیفیت بالا تشخیص بدهند. در این جا قصد داریم به اختصار چند ویژگی یک کاغذ دیواری با کیفیت را بررسی کنید تا بتوانید به راحتی تقلبی یا اصل بودن کاغذ دیواری را تشخیص دهید.

  • کاغذ دیواری های با روکش وینیل، اگر از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند هر متر مربع از آن دارای وزنی حدوداً 300 تا 500 گرم می باشد. این وزن بخاطر اسپری شدن یک لایه وینیل کلرید روی کاغذ دیواری می باشد.
  • در کاغذ دیواری های با روکش وینیل، با یک تست ساده ی رطوبت روی آن ها می توان ه مقاومت آن ها در مقابل آب پی برد. یک کاغذ دیواری با روکش وینیل اصل، باید در مقابل آب به طور کامل مقاومت کند و قابلیت شستشو داشته باشد.
  • یک کاغذ دیواری خوب و با کیفیت، بوی مواد غذایی و بخار و … را به خود نمی گیرد و این ویژگی خصوصاً برای آشپرخانه امری حیاتی به شمار می رود.
  • یک کاغذ دیواری مرغوب ضد حساسیت است و هیچ گونه مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.

چند نکته کاربردی

  • در فضاهایی که سقف آن بیشتر از حد استاندارد است و ممکن است فضا را سرد و بی روح نشان دهد، سعی کنید کاغذ دیواری هایی با طرح راه راه افقی استفاده کنید تا سقف کوتاه تر و فضا گرم و صمیمی تر جلوه کند.
  • حتما دقت داشته باشید که کاغذ دیواری را در چه محلی نصب می کنید؟ آبا رطوبت محل بالاست یا خیر. اگر نیاز به شستوی مداوم دارید یا محل نصب کاغذ دیواری مرطوب است، کاغذ دیواری های با قابلیت شستشو بهترین گزینه برای شما هستند.
  • پیشنهاد می شود که از طرح مورد نظرتان یک یا دو رول  اضافه کنید تا در صورت پاره شدن یا آسیب رسیدن به آن، مجبور نباشید که کل کاغذ دیواری خانه را تعویض کنید.
  • اگر فکر می کنید که تجربه و دانش لازم را در زمینه ی انتخاب کاعذ دیواری ندارید حتماً از یک نصاب کاغذ دیواری یا کارشناسان فروش کاغذ دیواری کمک بگیرید. برای این منظور بهتر است قبل از خرید، چند عکس از زوایای مختلف خانه و فضایی که می خواهید کاغذ دیواری کنید بگیرید و برای گرفتن مشاوره، به آن ها نشان دهید. البته تمرکزتان را روی دیوار پشت تلویزیون و دیوار روبروی مبل و یا مکانهای پر تردد در خانه قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *